Lagonda 3.5 liter Revisie

Lagonda 3.5 liter

Het  motorblok van deze Lagonda uit 1933 werd aangeleverd met schade aan de krukas- en drijfstanglagers. Tevens was er achteraf een supercharger gemonteerd waarbij de aandrijving via de nokkenas verliep met een moderne multiriem.

 PICT0182.JPG 

Hoe het motorblok werd aangeleverd.

 

Omdat  er voor een dergelijk motorblok nauwelijks onderdelen te verkrijgen zijn moest er veel zelf gemaakt  worden. Het volledig reviseren van het draaiend gedeelte en de cilinderkop zijn slechts een klein deel van de vele aanpassingen die gedaan werden. Aangezien veel aanpassingen aan het motorblok totaal niet bij het tijdsbeeld van de motor pasten werd besloten zoveel mogelijk terug te brengen naar een eindproduct wat goed overeenkomt met het tijdsbeeld. De materiaalkeuzes en constructies die ook door Lagonda zelf werden toegepast spelen daarbij een grote rol.

Het  motorblok werd opgeboord om voorzien te worden van nieuwe aluminium zuigers. De krukaslagers werden helemaal opnieuw gefabriceerd aan de hand van de originele lagerschalen. Na het maken van de messing lagerhelften konden deze worden ingegoten met lagermateriaal om daarna nauwkeurig nabewerkt te worden. Deze manier van lagering was rond 1930 vanzelfsprekend maar werd enkele decennia later al niet meer toegepast omdat het erg arbeidsintensief is dergelijke lagers te maken. Voor een perfecte passing van de lagers in het motorblok werd de lagerbehuizing in het motorblok gelijnboord. Eveneens werden de drijfstangen voorzien van nieuw lagermateriaal en naar de exacte eindmaat gebracht om een perfecte en gelijke oliefilm te garanderen voor de geslepen krukas.

 

 

PICT0005.JPG

Het lijnboren van de hoofdlager-boringen

 

 PICT0216.JPG

Het resultaat na lijnboren en lijnhonen, hierin zullen de nieuwe lagers gemonteerd worden.

 

 

 

Het fabriceren van geheel nieuwe krukaslagers aan de hand van de originele lagers.

 

 

 PICT0038.JPG

 Het bewerken van de lagerhelften.

 

 PICT0242.JPG

De lagerhelften voor de hoofdlagers na het ingieten van het lagermateriaal.

 

 PICT0256.JPG

 De drijfstangen na het ingieten van het lagermateriaal.

 

PICT0261.JPG

Het bewerken van de drijfstangen.

 

PICT0265.JPG

Het resultaat; bewerkt versus onbewerkt.

 

 PICT0268.JPG

Alle zes de drijfstangen na bewerking.

 

PICT0310.JPG

Detail-opname van de drijfstanglagers na alle bewerkingen.

 

PICT0278.JPG

De hoofdlagers na lijnboren.

 

 PICT0289.JPG 

Nabewerken van de individuele hoofdlagers (aanbrengen oliekanalen etc).

 


 PICT0294.JPG

Het eindresultaat na bewerken van de hoofdlagers

 


 PICT0323.JPG

De nieuwe zuigers gemonteerd aan de drijfstangen.

 

 

PICT0317.JPG

Montage van zuigers, drijfstangen en krukas in het motorblok.

 

De cilinderkop werd volledig gereviseerd, voorzien van nieuwe klepzittingen en nieuwe klepgeleiders. Deze klepgeleiders zijn eveneens binnen het bedrijf gemaakt.

 PICT0276.JPG

De klepgeleiders van ruw materiaal naar halffabricaat naar eindproduct.

 

 Besloten werd om de aandrijving voor de supercharger direct van de krukas af te takken, in plaats van de nokkenas zoals een vorige bouwer had gedaan. Hierbij kon ook direct de moderne multiriem vervangen worden door dubbele v-snaren, wat een stuk authentieker voor een dergelijk motorblok is. Eveneens werd een nieuw RVS inlaatsysteem gemaakt om de supercharger beter te kunnen monteren en een betere luchtstroom te verkrijgen, wat de efficiëntie van de motor ten goede komt.

  PICT0357.JPG

Materiaal om de nieuwe aandrijving voor de supercharger te maken.

 

PICT0359.JPG

Aandrijving samengevoegd.

 

 PICT0360.JPG

Nieuwe aandrijving gemonteerd aan de krukas.

 

PICT0361.JPG

Nieuwe RVS inlaat, koperen koelleiding en externe olieleidingen.

 

PICT0368.JPG

Overzicht inlaatzijde; onder andere nieuwe aandrijving en ophanging voor supercharger.

 

PICT0370.JPG

Uitlaatzijde van het motorblok.

 

17032010254 Small.jpg

Het motorblok ingebouwd in de auto.

 

17032010255 Small.jpg

Zij-aanzicht van de ingebouwde motor

 

04062010275 Small.jpg

Voorkant van de Lagonda

 

02042010265 Small.jpg

Volledig afgebouwd, proefgedraaid en klaar voor het inrijproces.