Lagonda 3.5 liter
Het motorblok van deze Lagonda uit 1933 werd aangeleverd met schade aan de krukas- en drijfstanglagers. Tevens was er achteraf een supercharger gemonteerd waarbij de aandrijving via de nokkenas verliep met een moderne multiriem.
Hoe het motorblok werd aangeleverd.
Omdat er voor een dergelijk motorblok nauwelijks onderdelen te verkrijgen zijn moest er veel zelf gemaakt worden. Het volledig reviseren van het draaiend gedeelte en de cilinderkop zijn slechts een klein deel van de vele aanpassingen die gedaan werden. Aangezien veel aanpassingen aan het motorblok totaal niet bij het tijdsbeeld van de motor pasten werd besloten zoveel mogelijk terug te brengen naar een eindproduct wat goed overeenkomt met het tijdsbeeld. De materiaalkeuzes en constructies die ook door Lagonda zelf werden toegepast spelen daarbij een grote rol.
Het motorblok werd opgeboord om voorzien te worden van nieuwe aluminium zuigers. De krukaslagers werden helemaal opnieuw gefabriceerd aan de hand van de originele lagerschalen. Na het maken van de messing lagerhelften konden deze worden ingegoten met lagermateriaal om daarna nauwkeurig nabewerkt te worden. Deze manier van lagering was rond 1930 vanzelfsprekend maar werd enkele decennia later al niet meer toegepast omdat het erg arbeidsintensief is dergelijke lagers te maken. Voor een perfecte passing van de lagers in het motorblok werd de lagerbehuizing in het motorblok gelijnboord. Eveneens werden de drijfstangen voorzien van nieuw lagermateriaal en naar de exacte eindmaat gebracht om een perfecte en gelijke oliefilm te garanderen voor de geslepen krukas.
Het lijnboren van de hoofdlager-boringen
Het resultaat na lijnboren en lijnhonen, hierin zullen de nieuwe lagers gemonteerd worden.
Het fabriceren van geheel nieuwe krukaslagers aan de hand van de originele lagers.
Het bewerken van de lagerhelften.
De lagerhelften voor de hoofdlagers na het ingieten van het lagermateriaal.
De drijfstangen na het ingieten van het lagermateriaal.
Het bewerken van de drijfstangen.
Het resultaat; bewerkt versus onbewerkt.
Alle zes de drijfstangen na bewerking.
Detail-opname van de drijfstanglagers na alle bewerkingen.
De hoofdlagers na lijnboren.
Nabewerken van de individuele hoofdlagers (aanbrengen oliekanalen etc).
Het eindresultaat na bewerken van de hoofdlagers
De nieuwe zuigers gemonteerd aan de drijfstangen.
Montage van zuigers, drijfstangen en krukas in het motorblok.
De cilinderkop werd volledig gereviseerd, voorzien van nieuwe klepzittingen en nieuwe klepgeleiders. Deze klepgeleiders zijn eveneens binnen het bedrijf gemaakt.
De klepgeleiders van ruw materiaal naar halffabricaat naar eindproduct.
Besloten werd om de aandrijving voor de supercharger direct van de krukas af te takken, in plaats van de nokkenas zoals een vorige bouwer had gedaan. Hierbij kon ook direct de moderne multiriem vervangen worden door dubbele v-snaren, wat een stuk authentieker voor een dergelijk motorblok is. Eveneens werd een nieuw RVS inlaatsysteem gemaakt om de supercharger beter te kunnen monteren en een betere luchtstroom te verkrijgen, wat de efficiëntie van de motor ten goede komt.
Materiaal om de nieuwe aandrijving voor de supercharger te maken.
Aandrijving samengevoegd.
Nieuwe aandrijving gemonteerd aan de krukas.
Nieuwe RVS inlaat, koperen koelleiding en externe olieleidingen.
Overzicht inlaatzijde; onder andere nieuwe aandrijving en ophanging voor supercharger.
Uitlaatzijde van het motorblok.
Het motorblok ingebouwd in de auto.
Zij-aanzicht van de ingebouwde motor
Voorkant van de Lagonda
Volledig afgebouwd, proefgedraaid en klaar voor het inrijproces.